You are here:

وسیله و هدف

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

Tags: جامعه | روزانه، نظرات

حتمالاً خیلی از شما ها هم مثل بنده پیگیر پر و پا قرص سریال مختارنامه هستید. سریالی که به زیبائی تمام حوادث ماجرای عاشورا و خونخواهی مختار را نشان می دهد. در قسمت اخیر این سریال ، مختار برای رسیدن به خواسته اش که همانا به مجازات رساندن عاملین قتل امام حسین (ع) بود، به ظاهر با عبدالله بن زبیر حاکم مکه به شرط رسیدن به حکومت عراق بیعت کرد. هر چند در دل، همه خوشحال شدیم که مختار یک قدم به خونخواهی حسین نزدیک تر شد اما به نظرم ، راه درست و راهی که اسلام به ما نشان می دهد چیزی جز این است. چندین سال پیش مطلبی از شهید مطهری خواندم که در اسلام هدف وسیله را توجیه نمی کند یعنی برای رسیدن به یک هدف متعال ، نمی توان از راه های غیر عقلانی و غیر شرعی استفاده کرد. حرف بسیار درستی است چون در غیر این صورت ، به بهانه حفظ مصلحت ، می توان هر کاری را انجام داد .

با این تفسیر ، این کار مختار که به خاطر خونخواهی عاشورا، دست بیعت با دشمنان دین داد، از لحاظ اصول اسلامی و شیعه ، مورد قبول نیست . به عبارت دیگر در اسلام ، سیاست بازی نداریم و اگر داشتیم، خیلی راحت حضرت علی و فرزندانش (س) ، می توانستند بر مسند خلافت و حکومت باقی بمانند و بسیار زیرکانه تر از اموی ها ، مردم را با خود نگاه دارند.

خدایا کمکمان کن و ایمانی عنایتمان کن که حقیقت را فدای مصلحت ها نکنیم .

نظرات (3)Add Comment
0
مصلحت اندیشی...
نویسنده f.s7, دسامبر 19, 2010
خدایا مرا از این فاجعه پلید" مصلحت اندیشی" که چون همه کس گیر شده وقاحتش از یاد رفته و بیماریی شده است که از فرط عمومیتش هر که از آن سالم مانده باشد بیمار می نماید مصون بدار:

"تا به رعایت مصلحت حقیقت را ذبح شرعی نکنم"

دکتر شریعتی
0
...
نویسنده صادق, دسامبر 20, 2010
من هم واقعا با نظر شما موافقم اما صلح امام حسن با معاویه هم مصلحتی بود.... یا یه چیز دیگه اگه مختار نبود حالا عاشورا وتاسوعا با این وسعت بود؟بودنش بود ولی بیشتر مث یه همایش .....
به نظرم به جاهایی باید به هدف فکر کرد و این که چه چیز های از این هدف به دست می اید:اون روز که چیزی از اسلام نمونده بود اگه مختار با بهونه امام حسین قیام نمی کرد و...ایا حالا اسلام واقعی داشتیم
0
...
نویسنده a guest, دسامبر 22, 2010
سيري در سيره نبوي از استاد شهيد مطهري:
"آيا اين كارها درست است كه انسان برای هدف مقدس ، از وسائل نامقدس‏
استفاده بكند ؟ نه ، اين كار غلط است .
اين مطلب قبلا در ذهن خودم مكرر آمده بود ، همين امروز كه باز تفسير
الميزان را در همين زمينه مطالعه می‏كردم ديدم ايشان ادب تبليغ نبوت را
كه از قرآن استنباط كرده‏اند كه به طور كلی چه آدابی را همه انبياء و از
جمله رسول اكرم رعايت می‏كردند از جمله همين مطلب را ذكر كرده‏اند كه‏
هرگز انبياء در سيره و روش خودشان ، برای رسيدن به حق ، از باطل استفاده‏
نمی‏كنند ، برای رسيدن به حق هم از خود حق استفاده می‏كنند . " (ص 122)
...
"غرضم اين است : يكی از راههايی كه از آن راه بر دين ضربه وارد شده‏
است از جنبه‏های مختلف ، رعايت نكردن اين اصل است كه ما همان طور كه‏
هدفمان بايد مقدس باشد ، وسائلی هم كه برای اين هدف مقدس استخدام‏
می‏كنيم بايد مقدس باشد . مثلا ما نبايد دروغ بگوييم ، نبايد غيبت بكنيم‏
، نبايد تهمت بزنيم . نه فقط برای خودمان نبايد دروغ بگوييم ، به نفع‏
دين هم نبايد دروغ بگوييم ، يعنی به نفع دين هم نبايد بی دينی بكنيم ،
چون دروغ گفتن بی دينی است . به نفع دين دروغ گفتن ، به نفع دين بی دينی‏
كردن است . (ص 139) "

نظرتان را بنویسید
کوچکتر | بزرگتر

busy
آخرین بروزرسانی ( شنبه ، 30 ارديبهشت 1391 ، 18:56 )