You are here:

پیش نیازهای کسب فرقان

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

Tags: جامعه | نظرات

مدتیه که بابت ماجرای 25 بهمن ماه و درخواست موسوی و کروبی برای راهپیمائی در آنروز که با عدم اعطای مجوز وزارت کشور همراه بود و تجمع جسته و گریخته مردم که منجر به فوت دو تن از هموطنانمان شد، صدا و سیما تمام تلاش خود را برای کوبیدن این حرکت و اعلام شهادت این دو تن توسط فتنه گران نمود.

نکته ای که گفتن آنرا ضروری می بینم ، بحث تشخیص درست حق از ناحق است یا همان فرقان که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده است.

اصلا به این کار ندارم که کدام طرف درست می گویند و حق با کیست ، یک طرف صدا و سیماست که با بسیجی اعلام کردن آقای صانع ژاله و مقدمه چینی برای حرکتهایی در حمایت از نامبرده در سراسر کشور و طرف دیگر اینترنت است و عکسهایی از دیدار آقای ژاله با آقای منتظری و مقالات منتشره از ایشان در دانشگاه و بیان اینکه آقای ژاله اصلاٌ سنی است و کرد و کمتر کرد سنی ای را پیدا می کنید که بسیجی باشد و دعواهایی از این قبیل .

فرض کنید بخواهید با کسی سر این موضوع بحث کنید ، دلایلتان را از کجا خواهید آورد ؟ منظور من همین نکته است .

نه تلویزیون ، نه رسانه ها ، نه اینترنت هیچ کدام نمی تواند منبع قابل اتکایی برای استدلال باشد . حتی بسیاری از کتابهای اصیل و خوب هم نمی تواند به تنهایی ملاک باشد مثلاً صرف اینکه آقای مطهری (که به ایشان و کتابهایشان ارادت دارم ) در فلان کتاب چنان حرفی زده است باز هم نمی تواند ملاکی بر حقانیت باشد.

مهمترین حجت انسان عقل اوست اما خیلی از اوقات بدون اینکه بفهمیم این پیامبر درونی هم تحث تاثیر عواملی خیلی راحت گول می خورد. آیات بسیاری از قرآن هم اشاره به همین موضوع می کند که این آیات معمولاً با "یحسبون انهم " شروع می شود یعنی گمان می کنند که کار خوبی می کنند، گمان می کنند که جزء هدایت شدگانند و گمان می کنند که کسی هستند.

به طور خلاصه توصیه بنده برای اینکه خدای نکرده عمری گمان نکنیم که بر راه راستیم این است که شخصیت زده و کتاب زده و رسانه زده نباشید . ملاک اصلی را عقل و منطق خودتان بدانید. به هیچ چیز تعصب نداشته باشید تا بتوانید نقص های آنرا هم مشاهده کنید. حتی نظرم اینست که به بر حق بودن شیعه هم باید شک کنید و تا مطمئن نشده اید که بر حق هستید، بر شکتان باقی بمانید. (کتابهای دکتر تیجانی برای بر حق بودن شیعه را شدیداً توصیه می کنم ) و نکته دیگر هم اینکه هیچ وقت در مقابل حرف حق موضع گیری نکنید یعنی هر جا که فهمیدید اشتباه کرده اید دست به توجیه نزنید و مردانه قبولش کنید.

شخصی در جنگ جمل نزد حضرت علی رفت که یا علی ، من در تصمیم گیری ناتوان مانده ام که به کدامتان ملحق شوم . از یک طرف شما هستید که داماد پیامبرید و آن سابقه در دین و سمت دیگر طلحه و زبیرند و همسر پیامبر . حضرت علی سخنی گفت که می تواند برای همیشه نصب العین ما باشد . فرمود تو اول حق را بشناس و بعد اشخاص را با حق تطبیق بده نه اینکه ملاک را اشخاص بگیری و بخواهی حق را با آنها بسنجی . اشتباه تو اینست . (نقل به مضمون) .

نکته آخر اینکه خداوند در قرآن ملاک فرقان را تقوی دانسته و پرهیز از بدیها که به انسان قوه تشخیص حق و باطل را اعطا می کند. (انفال - 29)

نظرات (5)Add Comment
0
قد تبیین الرشد من الغی...
نویسنده f.s7, فوریه 19, 2011
«یاأَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ­جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَینُوا أَنْ­تُصیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ مافَعَلْتُمْ نادِمینَ»[30]

«اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بیاورد، درباره­ی آن تحقیق كنید، مبادا به گروهى از روى نادانى آسیب برسانید و از كرده­ی خود پشیمان شوید!»

... و آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، حق است، ولی بیشتر مردم نمی‌‌گروند.

قرآن کریم

به امید روزی که پایه های حق استوار شده و انسان ها به حق آزادی قانونی شون برسن
0
نگاه
نویسنده حامد فکوری, فوریه 20, 2011
یک نگاه ، بدون تعصب ، همراه با دلایل دین گرایانه ی ِ روشنفکرانه
0
...
نویسنده ناشناس, فوریه 20, 2011
صحبت های سجاد رضایی دبیر انجمن اسلامی دانشکده هنر مبنی بر انجمنی بودن صانع رو باور نکنم،عکس صانع با آقای منتظری رو دروغ بدونم،با دستگیری برادر صانع ژاله و دستگیری دانشجویان چه کنم...با شو مسخره در تشییع پیکر صانع چه کنم...
0
...
نویسنده a guest, فوریه 22, 2011
اينكه صانع ژاله كدوم وري چه ربطي داره به حق وناحق بودن؟؟؟اگه اون وري بود كه خودشون نمي زدن بكشنش. اصلا گيرم اون وريه.مهم نيست.امروز به فرموده حضرت آقا براي اينكه حق رو تشخيص بديم بايد بصيرت داشته باشيم، يعني پشت حوادث رو ببينيم نه اينكه با يك كارت فعال بسيج بگيم كه اون خوب بوده و با يه عكس كه با منتظري گرفته بگيم بد. حق با اشخاص تشخيص داده نمي شه بلكه با شخصيت اونها (كارها و رفتارها) سنجيده مي شه.امروز موسوي وكروبي عملا مي خوان به حساب خودشون رژيم رو عوض كنند و جالبه كه به حرفهاي امام هم تكيه دارند. چرا؟ چون عوام وقتي اسم امام و يه عكس از طرف با امام مي بينند فكر ميكنند، طرف حقه و هرچي ميگه درسته. درحالي كه نمي دونندهمون امام گفته حفظ نظام از اوجب واجبات است. ويا اينكه ملاك حال فعلي انسانهاست نه گذشته اونها. مگر حكومتي بدون مشكل هم وجودداره؟؟خداوند در قرآن گفته ما انسان را در رنج و سختي آفريديم. يعني آدم براي رسيدن به كمال بايد تلاش كنه. دنيا هم جاي خوروخواب نيست. ديروز تهران بودم مي خواستم برم انقلاب يه گشتي بزنم ولي شنيدم چون سبزها باز ميخوان اغتشاش كنن گفتم ناخواسته جزء اونها نشم و منصرف شدم.
اينها رو گفتم تا بگم طرف حق خيلي روشنه. و به قول امام ولايت فقيه همان ولايت رسول الله است. ما هم كه ادعا داريم اگه اون موقع بوديم اينجورميكرديم اون جور ميكرديم بايد ببينيم الان چند مرده حلاجيم. كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا. هنوز هم حسين تنهاست. بياييد اگر آبي به اونمي رسانيم لااقل حرمله هم نباشيم.
ياحق
0
...
نویسنده a guest, فوریه 26, 2011
ملاک و معیار اصلی قرآنه نه عقل و منطق ما! قرآن ناطق هم که علیست که کتابش روشنگر خیلی از ابهاماته پس بهتره به اونا رجوع کنیم پس کتاب زده و شخصیت زده ی آل علی بودن نیازه تا بشه کوره راه رو تشخیص داده.بالاخره باید به یه جایی تکیه کنیم و حرف بزنیم و عمل کنیم.درسته؟
اللّهم عرّفنی نفسک فانّک ان لم تعرّفنی نفسک لم اعرف نبیّک،اللّهم عرّفنی رسولک فانّک ان لم تعرّفنی رسولک لم اعرف حجّتک اللّهم عرّفنی حجّتک فانّک ان لم تعرّفنی حجّتک ضللت عن دینی

نظرتان را بنویسید
کوچکتر | بزرگتر

busy