You are here:

انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب برای دانشجویان کامپیوتر

فرستادن به ایمیل چاپ

Tags: تخصصی | نظرات

مطلبی به عنوان یک مدرس دروس رشته کامپیو‌تر مدتهاست ذهنم را به خود مشغول کرده است و آن هم اینکه برای شروع یادگیری برنامه نویسی حرفه‌ای، کدام زبان مناسب‌تر است.

حدود یک دهه پیش، زبان شروع پاسکال بود که واقعا زبان مناسب و کاملی بوده و هست. اما با توجه به کاهش استقبال بازار از محیطهای برنامه نویسی مبتنی بر پاسکال مانند دلفی، مدتیست که این زبان کنار گذاشته شده است.

در حال حاضر زبان C++ به عنوان زبان اولیه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود (در بسیاری از جا‌ها). خودم به شخصه زبان C# را انتخاب کرده‌ام به عنوان شروع کار و آشنایی با اصول برنامه نویسی. به چهار دلیل، یکی رواج آن در بازار دومی به دلیل کاملا شی گرا بودن آن و دلیل سوم هم اینکه مفاهیم پیچیده اشاره گر‌ها و مدیریت حافظه در آنجایی ندارد و چهارم هم اینکه محیطهای تولید آن همگی به روز و جذاب هستند و برای دانشجوی ترم یک کامپیو‌تر دلنشین‌تر خواهد بود.

برنامه نویسی پیشرفته که معمولاً به مفاهیم شی گرایی می‌پردازد، هم می‌تواند با جاوا تدریس شود که هم یک زبان مستقل از سیستم عامل است و هم در وسایل جدید مانند گوشی‌های همراه می‌توان با آن برنامه‌های زیادی تولید کرد. قصد دارم از این ترم این ترتیب را رعایت کنم یعنی سی شارپ در برنامه نویسی یک و جاوا در برنامه سازی پیشرفته.

خوشحال می‌شوم هر کدام از خوانندگان سایت که خود این درس‌ها را گذرانده‌اند و سابقه کار اجرایی هم دارند، نظراتشان را راجع به این موضوع که کدام زبان‌ها برای آموزش مفاهیم اولیه و پیشرفته برنامه نویسی مورد استفاده قرار گیرد.

نظرات (13)Add Comment
0
...
نویسنده محسن, نوامبر 20, 2011
مثل اينكه سي شارپ در دانشگاه‌هاي ديگر دنيا هم با استقبال مواجه شده. مثلا اين يك نمونه Text درسي است:
http://www.robmiles.com/journal/2011/10/13/c-yellow-book-2011.html
0
نظر
نویسنده افشار محبی, نوامبر 21, 2011
سلام،

به عنوان کسی که نزدیک به ده سال پیش از دانشگاه فارغ التحصیل شده و سال‌هاست در بازار کار فعالیت دارد فکر می‌کنم زبان C#‎ انتخاب خوبی برای یاد دادن به دانشجویان جدید باشد. البته فکر می‌کنم سی شارپ بتواند در درس برنامه‌سازی پیشرفته هم جوابگو باشد.
0
...
نویسنده امیرحسین جلوداری, نوامبر 21, 2011
سلام ، والا تو دانشگاه ما که پیشرفتمون سی شارپ بود و مبانی هم سی! ... به نظر من اینجوری بهتره! .... چون برا یه دانشجوی ترم اولی شی گرایی و شناختن کلاسو اینا دشواره و بهتره که تو مبانی سی باشه و تو پیشرفته سی شارپ با جاوا!
0
نظر
نویسنده میلاد صبح خیز, نوامبر 21, 2011
به نظر من که دانشجوی سال آخر همین رشته‌هستم خیلی کار درستی انجام میدید که دانشجو ها رو با تکنولوژی روز آشنا میکنید!
شما میگی پاسکال مربوط به ۱۰ سال پیشه ولی من همین سه سال پیش در دانشگاه ترم اول پاسکال خوندم و ترم دوم هم C نه C++!
تا ترم ۳ ۴ هم، همه چیز رو Function میدیدم! تا اینکه خودم رفتم سمت برنامه نویسی!
منظور من یاد دادن کامل یک زبان نیست ولی حتی من طریقه ایجاد یک کلاس رو هم یاد نگرفته بودم!
0
سلام
نویسنده مجتبی صجرائی, نوامبر 21, 2011
به نظر بنده بهتر است در مقدماتی و پیشرفته، ساختمان داده ها و ... از یک زبان برنامه نویسی استفاده شود
بهترین گزینه به اعتقاد بنده سی شارپ می باشد آن هم به دلیل بازار کار خوبیست که این زبان برنامه نویسی دارد
خیلی از دانشجویان را دیده ام که در هر ترم مختصری از یکی از زبان های برنامه نویسی را به آن ها آموزش می دهند مثلا ترم اول بیسیک، ترم دوم جاوا، بعدی سی پلاس پلاس و ... دراین حالت دانشجو هم که در ابتدای راه است در انتخاب راه خود دچار تردید می گردد و نمی داند کدام را انتخاب و ادامه دهد از طرفی پس از فارغ التحصیلی با این مسئله مواجه می شود که از هر زبان برنامه نویسی در حد آشنایی می داند و توان نوشتن برنامه ای معمولی را ندارد
0
...
نویسنده فرشاد, نوامبر 21, 2011
وقتی که با #C کار رو شروع کنید، طبیعتا با ویژوال استودیو بیشتر آموزشها خواهد بود، حال اگر توی برنامه نویسی پیشرفته سراغ جاوا بروید و دانشجوها اونجا ابزارهای کاملی مانند ویژال استودیو رو نخواهند داشت، (میدونم خیلی ابزار هست به همراه افزونه هایی خیلی قوی، اما شخصا فکر میکنم هیچ کدوم به راحتی ویژوال استودیو نیستن)
آیا این مسئله مشکلی ایجاد نخواهد کرد؟
آیا این کار موجب منفور واقع شدن جاوا نخواهد شد؟
بهتر نیست که کل کار با یکی باشه؟
البته شخصا ترجیح میدم اون یکی هم جاوا باشه. همیشه حس میکنم که ابزارهای نسبتا کاملی مانند ویژوال استودیو برای شروع آموزش برنامه نویسی خوب نیستن، چون دانشجو رو تنبل خواهند کرد وقتی که خیلی از کارها رو آماده در درون خود دارن
0
...
نویسنده احسان, نوامبر 22, 2011
با اینکه خودم Developer هستم و با C# کار می کنم کاملا" با این رویکرد شما مخالفم .

درسته #C خیلی محیط جذابی داره و زبان بسیار ساخت یافته و قاعده مندی هست و به سادگی میشه باهاش برنامه های کاربردی نوشت. اما کسی #C نویس حرفه ای هست که دقیقا" بدونه در Framework دات نت داره چه اتفاقی میافته باید CLR رو خوب بشناسه با IL و JIT Compile و ... آشنا باشه تا بتونه خوب کد بنویسه .

طبیعتا" در یک ترم دانشگاهی مدرس خیلی زرنگ باشه بتونه ابزار #C رو معرفی کنه ... .

نظر من روی ++C هست که زبان فوق العاده قدرتمندی هست بعلاوه اینکه پیچیدگی در ذاتش هست و کسی که Programmer این زبان میشه طبیعتا" برنامه نویس باهوشی باید باشه و حواسش به همه چیز جمع ! حالا اگر روزی هم خواست بره سمت برنامه نویسی تجاری و خواست با C#‌یا Java به راحتی می تونه برنامه بنویسه .
0
نیاز یادگیری
نویسنده رسول, نوامبر 28, 2011
سلام
از لحاظ زبان برنامه نویسی من هم با شما موافقم
ولی شخصا احساس میکنم دانشجویان امروز مشکلشون یادگیری یه زبان برنامه نویسی نیست ،

بلکه مشکلشون خود برنامه نویسی هست،یعنی نمیدونن که یه کار رو به چه شیوه و الگوریتمی به کامپیوتر بفهمونن که براشون انجام بده
و به نظرم اول خود برنامه نویسی رو الگوریتم نویسی رو حرفه ای یاد بگیرین ،بعدا خیلی راحت میتونن با محیط ها و زبانهای برنامه نویسی مختلف خودشون رو وقف بدن

درست توی ذهنم نیست که زمان ما دوم دبیرستان بود یا سوم دبیرستان توی یه درس فکر میکنم مبانی کامپیوتر یا همچین چیزی بود که در حد خیلی ابتدایی به ما الگوریتم نویسی یاد میدادن و اینکه چطور خواسته خودمون از کامپیوتر رو تبدیل به الگوریتم قابل فهم برای کامپیوتر کنیم
اون موقع فکر میکردم چیز بیهوده ایه ولی الان متوجه میشم که اتفاقا خیلی خیلی لازم بوده و حتی باید خیلی بیشتر از اون هم کار میکردن
0
جمع بندی کلی
نویسنده بنائی, نوامبر 30, 2011
با تشکر از تمام دوستانی که نظراتشان را در این باره ابراز کردند. به نظرم انتخاب زبان سی پلاس پلاس به عنوان شروع گزینه مناسبی است . بخصوص اینکه بعدها نیاز به برنامه نویسی لینوکس هم با ان به راحتی برآورده می شود.
از طرفی با شروع از سی پلاس پلاس، مهاجرت به سمت جاوا و سی شارپ بسیار ساده خواهد بود ....
0
تجربه‌ی خودم!
نویسنده اکرامیان, دسامبر 18, 2011
به نظر من هر نوع نحوه‌ی آموزشی خوب است و بسته به هدف نهایی ما، یکی از این دو روش بهتر است.
اگر هدف ما ارتقا سطح تفکر و تمرکز دانشجو در زمینه‌ی طراحی الگوریتم باشد، بهترین کار این است که تا حد امکان دانشجو را از محیط ویژوالی دور نگه داریم تا تمرکز دانشجو بر ظراحی الگوریتم معطوف شود.
اما اگر هدف ما آماده سازی دانشجو برای ورود به بازار و ارائه‌ی نرم‌افزارهای تجاری باشد، محیط ویژوالی و در نهایت C#.Net بهترین گزینه است.
0
جالبه ک ما برعکشو کار کردیم
نویسنده محمد, ژانویه 04, 2012
تو دانشگا ازاد همین شهر خودمون
من پیشرفته یکو سی# خوندم
پیشرفته 2 رو سی++

الان شدیم همه کاره هیچ کاره ای کاش ادامه شو هم سی # میخوندیم
0
...
نویسنده saeid, ژانویه 14, 2012
sharmande man fingilish minevisam chon farsi nadaram ru systemam
jenab banaie chera barkhalafe systeme rayej dar iran shoma tavajohe bishtar b daneshjuyanetun nemikonin
kaafie 2 jalase ezafe konid b barname tadrisetun va dar in 2jalase aval az daneshjuyanetun bekhayn ba yek kare goruhi alayegh va arezuhashun ro va ahdafeshun az programing ro moshakhas konand
bar asase in nazarat mitunin behtar entekhab ro dashte bashid
va daneshjuyan ro dar ayandeye herfeyishun madyune khodetun konin
chera k shoma poli sakhtid barae residan unha b ahdafeshun
0
...
نویسنده دانشجو علوم کامپیوتر, مه 21, 2015
به نظر من ترم اول دانشگاه باید روش نوشتن الگوریتم آموزش داده بشه و همین طور مباحث پایه در سی پلاس پلاس. ترم دوم هم مباحث شی گرایی در سی پلاس پلاس. زبان سی پلاس پلاس برای تدزیس و آموزش، قدرتمند ترینه. چون قدرت توجهبه همه نکات رو درون دانشجو تقویت میکنه.
همین طور نظر من اینه که باید هم مبانی برنامه نویسی ساده و هم پیشرفته و بعد از اون ساختمان داده و... همگی روی یک برنامه باشه.
در کل به نظرم دانشجویی که الگوریتم و تا حدودی سی پلاس پلاس رو بلد باشه، خیلی راحت میتونه با برنامه نویسی های دیگه آشنا بشه و توی اون ها هم موفق باشه

نظرتان را بنویسید
کوچکتر | بزرگتر

busy